Oktató anyagok

A Microchips Sound Studio oldalain kiemelkedő szerepet kap az elsősorban kezdőknek szánt hangstúdió-technikai oktatás. Az itt olvasható anyagok az általam elérhető legnagyobb részletességgel, de mégis egyszerűen és közérthetően mutatják be az egyes témaköröket. Az információkat saját tapasztalataimra alapozva, valamint több forrásból összegyűjtve koncentráltan egy helyen közlöm, ezért sok esetben a haladó hangmérnököknek is nyújthatnak újdonságot.

Mint azt a blog mottójában is láthatjuk, elsősorban az alacsony költségvetésű, de kiváló minőségű hangfelvétel készítés elérése a cél. Ennek megfelelően az itt található anyagok ingyenesen olvashatóak, de minden egyéb jogot fenntartok magamnak.

Amennyiben lehetséges (és a legtöbbször az), a példákban ingyenesen elérhető szoftvereket (is) ajánlok, ezek használatával bárki számára elérhetővé válik az otthoni, kiváló minőségű hangfelvétel készítés.

DAW=Digital Audio Workstation
magyarul: Digitális Audio Munkaállomás
Nem állítom, hogy az alábbi oktató anyagok a zenei alapismeretek és stúdiótechnikai előismeretek teljes hiányában is képesek valakiből kiváló hangmérnököt képezni. Egy minimális ismeret és gyakorlat mindenképpen szükséges, de ha valaki eljutott már legalább arra a szintre hogy valamilyen hangszert megszólaltatott, és esetleg a számítógépén valamelyik digitális audio munkaállomást is legalább kipróbált már, akkor az elégséges lehet.

Az oktató anyagokból változó időpontokban jelennek meg az újabb részek. A legújabb cikkeket mindig a főoldal legelső bejegyzése tartalmazza. Ha valakinek kérdése van valamely témakörrel kapcsolatban, többek között az aktuális cikk alatt található hozzászólásokban teheti fel. Ebben az esetben mások is tanulhatnak a válaszokból.

Mivel az egyes témaköröket úgy építettem fel hogy egymásra épüljenek, ezért célszerű és kifejezetten ajánlott az ismereteknek az alábbi sorrendben történő megszerzése: (a címekre kattintva nyithatóak meg az egyes bejegyzések)



Minden a decibelekről 

1. rész A decibel és a különböző skálák bemutatása

2. rész Dinamika tartomány és referencia jelszintek

3. rész Ajánlott jelszintek felvételhez és lejátszáshoz, bitmélység, jelszint-kezelés

Minden a lehallgatásról 

1. rész Lehallgató rendszerek összefoglalása

2. rész Hangszórók elhelyezése

3. rész Referencia lehallgatási szint beállítása

4. rész Akusztikai csillapítás


Teremakusztika - A gerilla módszer

1. rész Akusztikai elmélet dióhéjban, visszaverődések csillapítása

2. rész Állóhullámok, alacsony frekvenciás problémák csillapítása




Minden a keverésről 

1. rész A keverés elmélete



Hangerő arányok:

2. rész Hangerő arányok

3. rész Arányok beállítása hallással

4. rész Nézzük a teljes képet!




Ekvalizerek:

1. rész Áttekintés, ekvalizer típusok

2. rész Szűrők

3. rész Soksávos ekvalizerek

4. rész Speciális ekvalizerek és a szaturáció

Ekvalizerek használata 1. rész

Ekvalizerek használata 2. rész, Különböző hangszerek jellemző frekvenciái

Kompresszorok:

1. rész Bevezetés a kompresszorok világába és különböző kompresszor technológiák ismertetése

2. rész Kompresszorok felhasználási módjai

3. rész Kompresszorok működése

4. rész Kompresszorok paraméterei

5. rész Kompresszorok használata I. - Ismerkedés a kompresszióval és az időállandókkal

6. rész Kompresszor használata II. - Ismerkedés a Threshold (küszöbérték) paraméterrel

7. rész Kompresszor használata III. - Ratio, Attack és Release beállítása

8. rész Kompresszor beállítás 5 egyszerű lépésben

9. rész Szintező erősítő az ének sávon

10. rész Busz kompresszió, minden amit tudni érdemes róla

11. rész Busz kompresszió a gyakorlatban (Elektroncsöves és Opto-elektronikus kompresszorok)

12. rész Busz kompresszió a gyakorlatban II.
(VCA, digitális és többsávos kompresszorok)

13. rész Limiter a gyakorlatban
(analóg és digitális limiterek)

14. rész Clipper és Szalagos szimuláció

15. rész Gate és Expander
A kapu és a "kitágító", ami tulajdonképpen egy ellentétesen működő kompresszor, hiszen nem csökkenti, hanem növeli a dinamikatartományt.

16. rész Gate a gyakorlatban
A kapu működésének bemutatása dob és ének példán.

17. rész Speciális gate-ek
Ebben a részben a Zajzárral és a Trigger Gate-el ismerkedünk meg közelebbről.

18. rész Expander és Tranziens-formáló a gyakorlatban
Példákon keresztül próbálhatjuk ki az expander és a transient designer pluginek működését.

19. rész Ducking és Sidechain a gyakorlatban
Megismerkedhetünk a technika mibenlétével és egy gyakorlati példában lépésről lépésre építünk fel egy működő busz rendszert a ducking kipróbálásához.

20. rész De-esser a gyakorlatban
Ebben a részben kipróbáljuk az SZ csökkentés egyes módszereit és a használható eszközöket.




Profi mix

1. rész Előkészítés
Ebben a részben egy példa mix elkészítésének keretein belül megismerkedhetünk a mix előkészítés fontosságával. Részletesen megismerhetjük a felüláteresztő szűrőt és hogy használatakor mire kell odafigyelni.

2. rész Párhuzamos kompresszió a gyakorlatban
Ebben a részben tovább folytatjuk a már elkezdett mixünket, amiben egy egyszerűbb buszrendszert építünk ki a párhuzamos kompresszióhoz, majd végre is hajtjuk azt.

3. rész Párhuzamos kompresszió a maszter buszon
Ismét folytatjuk az előző részben elkezdett mixet, méghozzá a maszter busz párhuzamos kompresszálásával. Ezen felül egy apró útbaigazítást is kaphatunk a kereskedelmi kompresszor pluginekkel kapcsolatban.

4. rész Andrew Scheps - Rear Bus
A Grammy díjas hangmérnök művészi szintre fejlesztette a párhuzamos processzálás technikáját, ebbe kaphatunk most egy kis betekintést a tisztán digitális (ITB) rendszerét tanulmányozva.

5. rész Michael Brauer - Brauerize
A szintén Grammy díjas hangmérnök multi-busz rendszerével és ezen az elven alapuló -pontot az i-re feltevő- technikájával ismerkedhetünk meg részletesen.



Térbeliség megteremtése

1. Visszhangosítás-Első rész
Az új sorozat első részében a térbeliség fogalmával, a visszhangosítás elméletével és megvalósításával foglalkozunk ebben a rövid összefoglaló cikkben.

2. Delay eszközök
Itt az ideje, hogy megismerjük milyen eszközökkel tudunk visszhangot és térbeliséget előállítani! Kezdetnek a legendás késleltetőket vesszük sorra!

3. Reverb eszközök
Ha nincs megfelelő akusztikájú felvételi helyiségünk, nem tehetünk mást, mint hogy mesterséges zengetést alkalmazunk, sőt manapság már csak ezt tesszük. Ebben a részben megismerhetjük az ehhez használható eszközöket.

4. Delay alkalmazása a gyakorlatban-Alapok
Ebben a részben elkezdjük a késleltetés gyakorlati megismerését, méghozzá a két alap paraméterrel a késleltetés idejével és a visszacsatolással. Nem mellesleg pár delay trükköt is megismerhetünk!

8 megjegyzés:

  1. Egyenlőre csak belenéztem ezekbe az oktatókba, de már most rajongok értük!!!! Gyönyörű igényes munka

    VálaszTörlés
  2. Remélem hogy jó hasznát veszed!

    VálaszTörlés
  3. Kedves Viktor!
    Esszük a szavaid és nagyon várjuk (szerintem sokunk nevében is mondhatom)a következő részt.
    Nagyon szuperek az írásaid. Köszi.
    Lehet tudni valamit a köv.részről, hogy mikor?

    VálaszTörlés
  4. Szia Viktor!

    Nagyon király az anyag!
    Köszi!!!

    Üdv,
    Gombai Gábor

    VálaszTörlés
  5. Szép munka! Gratulálok! Bátorítunk további cikkek megírására! :) És köszönjük!

    VálaszTörlés
  6. Csatlakozom az előttem szólókhoz. Remek, szépen kivitelezett cikkek. Csak így tovább :-)
    Köszönjük!

    VálaszTörlés
  7. Remélem a jövőben is sok hasznos információval szolgálhatok minden kedves olvasónak!

    VálaszTörlés
  8. Nagyon hasznos, érthető, profi anyag, hatalmas respect, hogy megosztod!
    Köszönet :)

    VálaszTörlés